سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

هپاتیت E چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

هپاتیت E یک ویروس عفونی است که به کبد حمله کرده و موجب التهاب و آسیب می‌شود. این وضعیت با گذشت زمان ممکن است در برخی افراد منجر به عوارض جدی شود. درمان هپاتیت E به طور کلی ساده است و بسیاری افراد برای این مسئله نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که حدود 20 درصد از مردم در ایالات متحده به این ویروس مبتلا هستند. هپاتیت E بیشتر در مناطقی به وجود می‌آید که دسترسی به آب تمیز و سالم، کم باشد. این بیماری به شیوه‌های مختلفی گسترش می‌یابد اما بیشتر از طریق آب آشامیدنی آلوده و گوشت‌های کم پخته شده اتفاق می‌افتد. علائم هپاتیت E متفاوت بوده و دربعضی موارد ممکن است جدی باشد. پیشگیری بهترین ابزار در مقابل این بیماری است. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

هپاتیت E

ادامه مطلب ...

معرفی دلایل ایجاد درد پشت چشم

درد چشم به شکل‌های مختلف و در قسمت‌های متفاوت چشم بروز می‌کند و هر کدام علت خاص خود را دارد. بسیاری از مردم سالانه به دلیل درد پشت چشم به پزشک مراجعه می‌کنند. این وضعیت می‌تواند به عنوان یک سر درد عمیق احساس شود. درد پشت چشم مشکل رایج بسیاری از افراد است اما تشخیص آن همیشه آسان نیست. چشم پزشک برای تعیین منبع احتمالی درد، نیاز به ارزیابی سلامت چشم دارد. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

درد پشت چشم

ادامه مطلب ...

بررسی تومور ویلمز یا نفروبلاستوم در کودکان

تومور ویلمز که با نام نفروبلاستوم نیز شناخته می‌شود، یک نوع نادر از سرطان کلیه است، اما از شایع‌ترین سرطان‌های کلیه در بین کودکان محسوب می‌شود. این وضعیت معمولا تا قبل از سن 6 سالگی در کودکان رخ می‌دهد و ایجاد آن در بزرگسالان بسیار نادر است. در سطح جهان، از هر 10 هزار نفر تنها یک نفر به تومور ویلمز مبتلا می‌شوند و احتمال ایجاد آن در کودکان تا سن 15 سال بیشتر است.

تومور ویلمز

ادامه مطلب ...

افسردگی پاییزی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

افسردگی به نوعی اختلال در خلق و خوی فرد گفته می‌شود و فصول پاییز و زمستان بیشتر در فرد احساس ناامیدی و افسردگی ایجاد می‌نمایند. افسردگی فصلی تنها در فصول خاصی از سال رخ داده و با تغییر فصل برطرف خواهد شد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که علت افسردگی پاییزی به احتمال زیاد از کمبود نور خورشید و سرمای هوا ناشی می‌شود. در حقیقت کاهش نور خورشید منجر به کاهش میزان هورمون ملاتونین شده و همین امر موجب احساس خواب آلودگی و خستگی در افراد می‌شود. برای مطالعه این مطلب 5 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

افسردگی پاییزی

ادامه مطلب ...

علائم، علل و درمان بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه به از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه در طول چندین سال اشاره دارد که در نهایت فرد دچار نارسایی کلیه خواهد شد. بیماری مزمن کلیوی که با نام نارسایی مزمن کلیه نیز شناخته می‌شود، در اغلب موارد ناشناخته بوده و تشخیص آن دشوار می‌باشد، تا زمانی که بیماری پیشرفت کند. درمان نارسایی مزمن کلیه با هدف متوقف ساختن یا کند کردن پیشرفت بیماری انجام شده و معمولا با کنترل کردن علت اصلی آن همراه است.

بیماری مزمن کلیوی

ادامه مطلب ...