سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

علائم بیماری کرون و روش های تشخیص آن

علائم بیماری کرون از خفیف تا شدید متغیر است و این علائم بسته به اینکه در کدام بخش از دستگاه گوارش (GI) رخ میدهد و کدام بخش را ملتهب میکند در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد دارای گرفتگی معده، مبتلا به اسهال یا یبوست هستند که بسیار ناراحت کننده است، اما افراد معمولا آن را فراموش میکنند و بیماری بهبود می یابد، درصورتیکه این علائم شدید باشد احتمال بیماری کرون وجود دارد. بیماری کرون یکی از بیماریهای التهابی روده (IBD) است که می تواند بر تمام دستگاه گوارش از دهان تا مقعد تاثیر بگذارد. شما باید در مورد علائم بیماری خود مشورت جدی و صادقانه با پزشک داشته باشید، زیرا پزشک از این اطلاعات برای کمک به تعیین بهترین برنامه برای درمان شما استفاده خواهد کرد. هنگامی که دستگاه گوارش به طور مداوم التهاب می یابد، بدن نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را جذب کند که این موضوع منجر به انواع مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

علائم بیماری کرون عبارتند از:

  • درد شکم، گرفتگی و حساسیت به لمس (اغلب در سمت راست پایین شکم)، تورم شکم که معمولا پس از غذا بدتر می شود.
  • اسهال مداوم
  • احساس تخلیه ناقص
  • مدفوع خونی
  • یبوست (می تواند منجر به انسداد روده شود) و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کاهش اشتها و کاهش وزن نامعلوم به علت عدم جذب مواد مغذی
  • خستگی شدید و احساس انرژی کم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی از رکتوم
  • تب بدون دلیل

 

عوارض بیماری کرون

علائم بیماری کرون

بیماری کرون می تواند به علت فعالیت های التهابی مزمن دستگاه گوارش باعث آسیب به سایر قسمت های بدن شود که در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد.

عوارض بیماری کرون:

♦ کم خونی: بیماری کرون می تواند به قسمت پایین روده کوچک، که در آن ویتامین B جذب می شود آسیب برساند. کم خونی ناشی از کمبود فولات یا ویتامین B12 و همچنین کمبود آهن است. علائم کم خونی عبارتند از: خستگی، ضعف، تنگی نفس و سردرد.

سرطان کولون (سرطان روده بزرگ): در برخی از افراد دارای بیماری کرون، ابتلا به سرطان کولون افزایش می یابد، شما باید آزمایش های مرتب را انجام دهید که این تست ها معمولا شامل کولونوسکوپی و بیوپسی می باشد.

درد مفاصل و تورم (آرتریت): افراد مبتلا به بیماری کرون دارای بیماری مفصلی دژنراتیو هستند که معمولا درد در قسمت های مفصل زانو، مچ پا، کمر، دست و شانه میباشد.

ادامه مطلب ...

تیروئیدیت هاشیموتو و درمان کمکاری تیروئید

غده تیروئید غده درون ریز پروانه ای شکل است که معمولا در پایین گردن و بالای جناق قرار دارد، نقش تیروئید این است که هورمون های تیروئید را ایجاد میکند، این هورمون ها ابتدا به خون و سپس به هر بافتی در بدن منتقل میشود و باعث میشود بسیاری از قسمت های بدن هماهنگ شوند و سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند. برخی از اختلالات تیروئید وجود دارد که تیروئید شما مستعد ابتلا به آن است و یکی از آنها بیماری تیروئیدیت هاشیموتو است، هاشیموتو یک بیماری است که هر کسی می تواند به آن مبتلا شود. حتی ممکن است باعث مشکلات تیروئید در کودکان شود و اگر درمان نشود، به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند. اصطلاح تیروئیدیت به التهاب غده تیروئید اشاره دارد، تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری هاشیموتو به عنوان تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز شناخته میشود.

تیروئیدیت هاشیموتو

علائم تیروئیدیت هاشیموتو

  • افزایش وزن ناگهانی
  • افسردگی
  • افت حافظه، عدم تمرکز، مه مغزی
  • افزایش حساسیت به سرما و عدم تحمل سرما
  • خشکی پوست
  • صورت پف کرده
  • صدای خشن و گرفته
  • ریزش مو، ناخن و موی نازک و شکننده
  • یبوست
  • خواب آلودگی

تشخیص بیماری هاشیموتو

تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو توسط آزمایش خون انجام میشود که عملکرد تیروئید را اندازه گیری میکند، آزمایش ها در اکثر مواقع شامل anti Tpo ،Tsh، T3، free T3، T4 میباشد در صورتیکه Tsh از حد نرمال آزمایشگاه بالاتر باشد نشانده این است که فرد دچار کمکاری تیرویید شده است و  Tpo بالا یعنی کمکاری تیروئید فرد از نوع هاشیموتو است. در صورتیکه Anti Tpo(آنتی بادی پراکسیداز) نرمال باشد، TgAb( آنتی بادی تیروگلوبولین) تعیین کننده تیروئیدیت هاشیموتو میباشد و در صورتیکه Tgab منفی باشد به احتمال 95 درصد هاشیموتو ندارید، یعنی در واقع در صورتیکه  Tpo ab و Tg ab منفی باشد احتمال 95 درصد کمکاری تیروئید شما از نوع هاشیموتو نیست و در مواقعی که Tpo یا Tg یا یکی از آنها بالا بود کمکاری تیروئید شما از نوع هاشیموتو میباشد. خیلی از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو تی پی او پایین دارند اما آنتی بادی تی جی در آنها بالا میباشد. بنابراین اگر تی پی او پایین بود بیمار باید Tg ab هم آزمایش بدهد. توجه داشته باشید گاهی هم پزشک سونوگرافی درخواست میدهد.

علائم و نشانه های تیروئیدیت هاشیموتو همراه با گواتر:

هنگامی که شما تیروئیدیت هاشیموتو دارید، سلول های ایمنی شما اشتباها به بافت سالم تیروئید حمله می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تیروئید شما می تواند ملتهب شود و به نقطه ای که گواتر نامیده میشود تبدیل شود. نشانه اولیه گواتر، تورم در جلوی گردن شما می باشد، در ابتدا ممکن است بدون درد باشد. اما اگر درمان نشود، می تواند بر پایین گردن شما فشار وارد کند. در مراحل پیشرفته، گواتر می تواند تنفس مناسب و بلعیدن را مختل کند. همانطور که میدانیم به هر نوع بزرگ شدن غده تیروئید گواتر گفته میشود که انواع مختلفی دارد. ممکن است گره یا نودل داخل تیروئید بزرگ شده یا ممکن است بافت ساده تیروئید بزرگ شود. 

تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری

تیروئیدیت هاشیموتو

آیا تیروئیدیت هاشیموتو و کمکاری تیرویید در دوران بارداری خطرناک است؟ آیا دچار سقط جنین یا زایمان زودرس میشویم؟ آیا فرزندمان بعد از تولد دچار کمکاری تیروئید و تیروئیدیت هاشیموتو میشود یا نه؟ اینها سوالهایی است که در ذهن اکثر خانم هایی که در شرف بارداری هستند میباشد و باعث نگرانی آنها شده است، این مقاله از سایت آسان طب به شما هشدار میدهد که حتما چندین ماه قبل از باردار شدن با ارائه راهکارهایی که در ادامه به شما گفته میشود به تنظیم هورمون تیرویید و شرایط بدن خود بپردازید، عدم درمان میتواند مشکلاتی را برای مادر و کودک به وجود آورد و کودک را دچار اختلالات مغزی کند، به افراد توصیه میشود نگران نباشید بیماران زیادی هستند که در حالیکه کمکاری تیروئید و هاشیموتو دارند و درمان به موقع انجام داده اند فرزندانی سالم به دنیا آورده اند. بسیاری از خانم ها که داروهای هورمون تیروئید مصرف میکنند در دوران بارداری باید دوز بالاتری داشته باشند بنابراین باید مرتبا با پزشک خود در تماس باشید. پس از این که فرد به پزشک مراجعه میکند پزشک طبق آزمایش هاش های بیمار، درمان را آغاز میکند. بدون مشورت پزشک دوز داروی خود را تغییر ندهید. اگر در حین مصرف لوتیروکسین باردار شدید قرص لوتیروکسین را قطع نکنید چون ضرری برای جنین ندارد فقط سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با انجام آزمایشات دوز مصرفی را در بدن شما تنظیم کند. بنابراین نتیجه میگیریم افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو هم میتوانند باردار شوند اما دقت کنید در زمان بارداری Tsh و Anti tpo باید نرمال باشد و توجه کنید.

منبع: آسان طب