سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

جراحی لیزیک یا جراحی عیوب انکساری را بیشتر بشناسید

عمل جراحی لیزیک از سال 1990 متداول شده و پیوسته در حال تکامل است. تاکنون بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان این عمل جراحی را انجام داده‌‎اند. این جراحی توسط یک دستگاه اگزایمر لیزر انجام می‌شود که طول موج کوتاهی دارد و به بافت‌های داخل چشم نفوذ نمی‌کند. ارگان هدف در این جراحی تنها قرنیه است. در این مقاله جراحی لیزیک را برای شما موشکافی خواهیم کرد.

جراحی لیزیک

عوارض جراحی لیزیک چیست؟

این جراحی بسیار بی خطر و موثر است و احتمال بروز عارضه پس از آن بسیار پایین می باشد. بیش از 95 درصد از افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند دیگر برای دید دور احتیاجی به عینک نخواهند داشت و با توجه به با ثبات بودن این عمل جراحی فرد تا پایان عمر از عینک بی نیاز خواهد بود.

این عمل جراحی برای افرادی که دید دورشان دچار اختلال است و نیاز به عینک برای دید دور دارند مناسب است و افرادی که دچار پیر چشمی هستند و دید نزدیکشان دچار اختلال است این عمل جراحی برایشان مفید نخواهد بود. مدت این جراحی کمتر از 5 دقیقه برای هر چشم است.

این عمل جراحی دارای نتایج قابل پیش بینی و اسامی مختلف و متفاوتی است، اولین بار در سال 1989 PRK متداول شد و پس از آن لیزیک و فمتو لیزیک فراگیر شد و اخیرا متد جراحی جدیدی از سال 2017 رو به فراگیر شدن نهاده است که در آینده جایگزین عمل لیزیک و فمتو لیزیک می شود.

جراحی لیزیک

چه افرادی نمی توانند عمل شوند؟

به گزارش آسان طب افرادی که نمره چشمشان پیش رونده است و بالا می رود، افرادی که بیماری های چشمی دیگری دارند و همچنین افرادی که بیماری های کنترل نشده دارند نمی توانند این عمل جراحی را انجام دهند.

منبع: آسان طب

معرفی بیماری سندرم آپرت و راه‌هایی جهت درمان آن

سندرم آپرت یک اختلال ژنتیکی نادر بوده که در آن مفاصل جمجمه نوزاد تازه متولد شده خیلی زود به هم متصل می‌شوند. این نوع از سندرم باعث اختلالات چهره و جمجمه شده و می‌تواند منجر به مشکلات بینایی و دندان گردد. سندرم آپرت همچنین می‌تواند باعث اختلال در انگشتان دست و پا شود. این مقاله به معرفی کامل سندرم آپرت، علائم، علت‌ها و راهکارهای درمانی آن خواهد پرداخت.

سندرم آپرت

آشنایی با علائم سندرم آپرت

سندرم آپرت نوعی بیماری بوده که در آن استخوان‌های جمجمه به هم متصل شده و بر شکل سر و صورت نوزاد تاثیر خواهند گذاشت. افراد مبتلا به سندرم آپرت ممکن است در بینایی و دندان‌های خود نیز دچار مشکلاتی شوند زیرا استخوان‌های صورت و جمجمه آن‌ها به شکل غیرطبیعی رشد خواهد کرد. در بسیاری از موارد سه یا چند انگشت پا نیز به هم متصل می‌شوند که به آن چسبیدگی انگشتان گفته می‌شود. همانطور که گفته شد سندرم آپرت یک اختلال ژنتیکی است و معمولا بدون سابقه خانوادگی ایجاد می‌شود اما می‌تواند از یک والد نیز به ارث برده شود. علائم این نوع از سندرم در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • جمجمه مخروطی شکل
  • چشم‌های بیرون زده
  • چهره عمیق و فرو رفته
  • نازک بودن بینی
  • پایین بودن فک
  • دندان‌های در هم تنیده و ناهموار
  • تعریق زیاد
  • آکنه شدید
  • خالی شدن مو در قسمت‌هایی از ابرو
  • تنفس‌های پر سر و صدا
  • سفتی مفاصل انگشتان

جمجمه افراد مبتلا به سندرم آپرت کوچکتر از حد معمول بوده و می‌تواند بر مغز در حال رشد فشار ایجاد نماید. در نظر داشته باشید که این افراد معمولا دارای سطح متوسطی از عقل یا اختلال فکری خفیف تا متوسط هستند. نوزادان متولد شده با سندرم آپرت اغلب دارای 3 یا چند انگشت متصل می‌باشند اما گاهی اوقات مجموعه‌ای از انگشتان آن‌ها ممکن است از بین برود و حتی امکان دارد کودک انگشتان اضافی داشته باشد.

درصد ابتلا و ارث‌بری این نوع از سندرم

سندرم آپرت

سندرم آپرت یک بیماری بسیار نادر است و تعداد افرادی که به آن مبتلا شده‌اند به طور دقیق مشخص نمی‌باشد. بر اساس نظرات کتابخانه ملی ایالات متحده، این بیماری از هر 65000 تا 88000 نوزاد فقط یک نفر را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و سازمان ملی اختلالات نادر (NORD) نیز تخمین می‌زند که از هر 165000 تا 200000 نفر تنها نزدیک به یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

منبع: آسان طب

معرفی بیماری رینوفیما و راه‌هایی جهت درمان آن

رینوفیما یک اختلال پوستی است که سبب قرمزی، تورم، بزرگی و لقاح بینی شده و در حقیقت نوعی از بیماری روزاسه محسوب می‌گردد. روزاسه یک بیماری پوستی التهابی است و برخی افراد مبتلا به رینوفیما ممکن است علائم بیماری روزاسه را تجربه نمایند. این بیماری در دوران بزرگسالی رخ داده و موجب برجستگی، التهاب مزمن و قرمزی پوست صورت خصوصا در قسمت گونه‌ها، چانه و بینی خواهد شد. برخی از علائم بیماری روزاسه پس از مدتی کاهش می‌یابند اما افراد مبتلا به رینوفیما با گذشت زمان شاهد رشد بیشتر بینی خود می‌باشند. محققان بر این باورند که رینوفیما می‌تواند به دلیل روزاسه درمان نشده پدیدار شود.

رینوفیما

علت‌های ایجاد بیماری رینوفیما

علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است اما در گذشته برخی اعتقاد داشتند که مصرف الکل می‌تواند فرد را به این وضعیت دچار سازد، البته هیچ ارتباط ثابتی بین رینوفیما و الکل وجود ندارد اما الکل و کافئین هر دو می‌توانند موقتا رگ‌های خونی را گسترش دهند و این مسئله وضعیت رینوفیما را بدتر خواهد کرد. سایر عوامل خطرسازی که می‌توانند به روزاسه و رینوفیما منجر شوند در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • برخورداری از پوست خوب
  • جنسیت مرد
  • میانسال بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی

در نظر داشته باشید که بیماری رینوفیما در مردان بین 50 تا 70 ساله شایع است.

علائم ایجاد بیماری رینوفیما

نشانه اولیه این بیماری در تغییر رنگ و شکل بینی کاملا مشهود است و هر چه زمان می‌گذرد نوک بینی به رنگ قرمز پررنگ تبدیل می‌شود و همچنین ممکن است در جهت‌های عجیب و غریب رشد کند. بسیاری از افراد نیز می‌توانند سایر علائم زیر را تجربه کنند:

  • رشد توده‌ها در بینی
  • تغییر رنگ بینی به قرمز یا نارنجی
  • ایجاد منافذ بزرگ بر روی بینی
  • ضخیم شدن پوست
  • وجود جوش یا زخم
  • خشکی یا چرب شدن پوست

راه‌های درمان این بیماری

رینوفیما

بسته به پیشرفت علائم چندین روش متفاوت برای درمان رینوفیما وجود دارد. پزشکان معمولا روزاسه را با آنتی‌بیوتیک‌ها و رتینوئیدها درمان می‌کنند اما رینوفیما ممکن است به درمان‌های روزاسه پاسخ ندهد.

منبع: آسان طب

واریس بیضه و تاثیرات آن بر نازایی مردان

بیماری واریکوسل یکی از بیماری‌های شایع میان مردان است (حدود بیست تا سی درصد از جامعه مردان)، بیماری واریکوسل در واقع واریس بیضه است و یکی از مواردی است که مردان را دچار اختلالات نازایی می‌کند. مانند واریس‌های دیگر، در این بیماری هم بیمار احساس می‌کند رگ‌هایی بزرگ‌تر از سایز طبیعی روی بیضه وجود دارد. در این مقاله قصد داریم درباره بیماری واریس بیضه صحبت کنیم و شما را با علت پیدایش و روش‌های درمان آن آشنا کنیم.

واریس بیضه

واریس بیضه چه عوارضی برای بیمار دارد؟

به گزارش آسان طب پس از انجام بررسی های متفاوتی، دیده شد که بیماری واریکوسل می تواند به مرور زمان به دلیل بالا بردن دمای بیضه یا جلوگیری از خارج شدن سموم داخل بیضه به دلیل خراب کردن وریدهایی که در بیضه وجود دارد باعث نازایی شود.

اگر ما آناتومی بیضه را در نظر بگیریم، بیضه هم مانند همه ارگان های دیگر عضوی است که در آن شریان بیضه، مسئولیت خون‌رسانی را بر عهده دارد و در آن لنفاتیک ها لنف را تخلیه می کنند و همچنین بیضه دارای شبکه عصب دهی می باشد. شبکه عصب دهی بیضه گستردگی زیادی دارد، شامل دو رشته عصبی بوده که از شبکه عصبی کلیوی و لگنی منشا می گیرد. درباره بیضه چپ این تخلیه وریدی به داخل کلیه می ریزد و چون ورید کلیه ورید نازک تری نسبت به  ورید بزرگ بیضه چپ است، به همین دلیل احتمال ابتلا به واریکوسل در سمت چپ بالاتر است. این احتمال در سمت راست کمتر است زیرا در بیضه سمت راست آن ورید به داخل ورید بزرگتری تخلیه می شود.

واریس بیضه

عوامل ایجاد بیماری واریس بیضه و راه‌های درمان آن 

واریکوسل به سه درجه اول، دوم، سوم تقسیم می شود که بدترین نوع آن واریکوسل درجه سه است. درجه اول با معاینه و آزمایش قابل تشخیص است، اما در درجه دو و سه ظاهر بیضه تغییر می کند و پزشک معالج می تواند به آسانی بیماری را تشخیص دهد. عوامل ژنتیکی و ارثی مهمترین عوامل ابتلا به واریکوسل هستند که البته به طور 100 درصد قابل پیشگیری نیستند.

منبع: آسان طب

بافت مو هلندی یک انتخاب فوق العاده زیبا

بافت مو هلندی که در اصطلاح آرایشی با عنوان بافت بوکسور نیز شناخته می‌شود از زیباترین و همچنین منظم‌ترین بافت‌هایی است که دوستداران مدل‌های منظم و اسپرت به آن گرایش دارند. این نوع بافت تا اندازه‌ای شیک و زیباست که حتی می‌توان در مهمانی‌های عصر نیز از این شیوه برای آرایش مو استفاده کرده و امیدوار بود که تا آخرین دقایق، فرم و حالت فوق العاده خود را حفظ خواهد نمود. با توجه به اینکه بافت مو هلندی نیاز به مواد و لوازم خاصی ندارد بر آن شدیم که مراحل انجام آن را در 7 مرحله ساده به علاقمندان آموزش دهیم.

بافت مو هلندی

بافت مو هلندی چیست؟

بافت مو هلندی از بافت ساده سه تایی تبعیت کرده و به دلیل بافته شدن از زیر، حالتی برجسته به خود گرفته و مخصوصا برای موهای روشن یا بلوند می تواند انتخابی فوق العاده زیبا و جذاب باشد. از طرفی به دلیل برجستگی مذکور حتی برای خانم هایی که موهایی تیره رنگ دارند نیز عالی بوده و می تواند بهترین حالت را در موها ایجاد نماید. در این مدل از بافت مو، موها به دو دسته تقسیم شده و دو رشته ضخیم از بافت را در سراسر طول سر خواهیم داشت.

آماده‌سازی قبل از بافت مو هلندی

به یاد داشته باشید که مدل انتخابی شما در شیوه های بافت مو هرچه که باشد باید قبل از هر چیز به آماده سازی موها بپردازید. یعنی باید موها را شستشو داده و کاملا تمیز نمائید. موهای چرب در هر مدل از بافت مو می تواند زیبایی و جذابیت را از موها گرفته و ظاهری ناخوشایند را ایجاد نماید. سپس موها را خشک کرده و در حالی که ریشه موها خشک و ساقه ها نمناک است براشینگ صاف و بدون حالت انجام دهید.

لوازم مورد استفاده در بافت مو هلندی

بافت مو هلندی

  • کش مو مخصوص شینیون
  • شانه دندانه ریز
  • ژل یا کرم مو
  • روبان رنگی
  • اسپری فیکساتور
منبع: آسان طب