سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

علائم بیماری کرون و روش های تشخیص آن

علائم بیماری کرون از خفیف تا شدید متغیر است و این علائم بسته به اینکه در کدام بخش از دستگاه گوارش (GI) رخ میدهد و کدام بخش را ملتهب میکند در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد دارای گرفتگی معده، مبتلا به اسهال یا یبوست هستند که بسیار ناراحت کننده است، اما افراد معمولا آن را فراموش میکنند و بیماری بهبود می یابد، درصورتیکه این علائم شدید باشد احتمال بیماری کرون وجود دارد. بیماری کرون یکی از بیماریهای التهابی روده (IBD) است که می تواند بر تمام دستگاه گوارش از دهان تا مقعد تاثیر بگذارد. شما باید در مورد علائم بیماری خود مشورت جدی و صادقانه با پزشک داشته باشید، زیرا پزشک از این اطلاعات برای کمک به تعیین بهترین برنامه برای درمان شما استفاده خواهد کرد. هنگامی که دستگاه گوارش به طور مداوم التهاب می یابد، بدن نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را جذب کند که این موضوع منجر به انواع مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

علائم بیماری کرون عبارتند از:

  • درد شکم، گرفتگی و حساسیت به لمس (اغلب در سمت راست پایین شکم)، تورم شکم که معمولا پس از غذا بدتر می شود.
  • اسهال مداوم
  • احساس تخلیه ناقص
  • مدفوع خونی
  • یبوست (می تواند منجر به انسداد روده شود) و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کاهش اشتها و کاهش وزن نامعلوم به علت عدم جذب مواد مغذی
  • خستگی شدید و احساس انرژی کم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی از رکتوم
  • تب بدون دلیل

 

عوارض بیماری کرون

علائم بیماری کرون

بیماری کرون می تواند به علت فعالیت های التهابی مزمن دستگاه گوارش باعث آسیب به سایر قسمت های بدن شود که در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد.

عوارض بیماری کرون:

♦ کم خونی: بیماری کرون می تواند به قسمت پایین روده کوچک، که در آن ویتامین B جذب می شود آسیب برساند. کم خونی ناشی از کمبود فولات یا ویتامین B12 و همچنین کمبود آهن است. علائم کم خونی عبارتند از: خستگی، ضعف، تنگی نفس و سردرد.

سرطان کولون (سرطان روده بزرگ): در برخی از افراد دارای بیماری کرون، ابتلا به سرطان کولون افزایش می یابد، شما باید آزمایش های مرتب را انجام دهید که این تست ها معمولا شامل کولونوسکوپی و بیوپسی می باشد.

درد مفاصل و تورم (آرتریت): افراد مبتلا به بیماری کرون دارای بیماری مفصلی دژنراتیو هستند که معمولا درد در قسمت های مفصل زانو، مچ پا، کمر، دست و شانه میباشد.

10 روش تشخیص بیماری کرون

علائم بیماری کرون

دو نوع بیماری التهابی روده (IBD) وجود دارد: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو. این بیماری ها در خیلی از موارد مشترک هستند اما تفاوت های مهمی بین این دو بیماری وجود دارد: بیماری کرون می تواند بر روی هر بخشی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد تاثیر بگذارد و همچنین التهاب بیماری کرون به تمام دیواره روده صدمه می زند. کولیت اولسراتیو فقط در روده بزرگ رخ می دهد که باعث زخم هایی میشود که بر روی جدار داخلی کولون تاثیر می گذارد. 

تشخیص به موقع می تواند به شما در اجتناب از عوارض شدید کمک کند، دکتر سابقه پزشکی خانوادگی شما را بررسی خواهد کرد، همچنین پزشک ممکن است بیماری کرون را براساس سابقه علائم بیماری کرون مانند درد، اسهال، کاهش وزن ناخواسته، و خون در مدفوع دسته بندی کند، تشخیص زودهنگام و درمان بیماری کرون در بارداری بسیار اهمیت دارد، افراد نباید در زمانی که بیماری کرون فعال دارند، اقدام به بارداری کنند.

بیماری التهابی روده می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا در نوجوانان و جوانان و قبل از 35 سالگی تشخیص داده می شود، متخصص گوارش یک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و دستورالعمل های تشخیصی را برای تأیید IBD تجویز میکند، اکثر پزشکان از ترکیبی از آزمایشات و روش ها برای تایید یک مورد مشکوک بیماری کرون استفاده می کنند. این تست ها و روش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

√ نمونه مدفوع برای تشخیص عفونت و خون در مدفوع و همچنین آزمایش خون برای بررسی عفونت و کم خونی ناشی از خونریزی و عدم جذب مواد مغذی در روده کوچک انجام میشود، سایر آزمایش های خون می تواند سطوح الکترولیت، مانند سدیم و پتاسیم را اندازه گیری کند تا از اسهال طولانی جلوگیری شود.

√ کولونوسکوپی، در کلونوسکوپی یک لوله ی نازک، انعطاف پذیر با دوربین متصل از طریق مقعد وارد روده بزرگ میشود و اجازه میدهد که پزشک التهاب، خونریزی یا زخم بر روی دیواره روده بزرگ را ببیند. در طی این روش، پزشک شما همچنین می تواند بیوپسی را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی انجام دهد. سلول های التهابی به نام گرانولوم ها، در صورت وجود، به تشخیص کرون کمک می کنند. 

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.