سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

بررسی تومور ویلمز یا نفروبلاستوم در کودکان

تومور ویلمز که با نام نفروبلاستوم نیز شناخته می‌شود، یک نوع نادر از سرطان کلیه است، اما از شایع‌ترین سرطان‌های کلیه در بین کودکان محسوب می‌شود. این وضعیت معمولا تا قبل از سن 6 سالگی در کودکان رخ می‌دهد و ایجاد آن در بزرگسالان بسیار نادر است. در سطح جهان، از هر 10 هزار نفر تنها یک نفر به تومور ویلمز مبتلا می‌شوند و احتمال ایجاد آن در کودکان تا سن 15 سال بیشتر است.

تومور ویلمز

ارائه اطلاعاتی در رابطه با تومور ویلمز

تومورهای ویلمز نادر هستند، اما شایع‌ترین تومورهای بدخیم کلیه در کودکان محسوب می‌شوند. اگر یک تومور در کودک ظاهر شود، به احتمال 90 درصد تومور ویلمز می‌باشد. این تومور یک نوع سرطان کلیه بسیار نادر است که عمدتا بر روی کودکان تاثیر می‌گذارد. علائم این وضعیت شامل تورم شکم و وجود خون در ادرار می‌باشد. درمان این نوع از سرطان معمولا شامل جراحی، شیمی درمانی و گاهی پرتودرمانی است. این بیماری در حدود 3 تا 4 سالگی کودک رخ داده و به ندرت پس از 6 سالگی اتفاق می‌افتد. درمان معمولا موفقیت آمیز بوده و بیش از 90 درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، حداقل 5 سال زنده می‌مانند. در 95 درصد موارد، تومور بر روی یکی از کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد، گرچه ممکن است بیش از یک تومور وجود داشته باشد.

تومور ویلمز

نفروکتومی ساده؛ کل کلیه با انجام عمل جراحی برداشته می‌شود. کلیه دیگر برای باقی ماندن سلامت بیمار کافی است.

نفروکتومی بخشی یا جزئی؛ تومور و بخشی از بافت کلیه اطراف آن، با انجام عمل جراحی برداشته می‌شود. این نوع جراحی در صورتی انجام می‌شود که کلیه 100 درصد سالم نبوده یا اخیرا روی آن جراحی انجام شده باشد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.