سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

پودر سفید رنگ مالتودکسترین چیست؟

مالتودکسترین یک پودر سفید رنگ حاوی نشاسته است که تولید کنندگان به منظور عطر و طعم، غلظت و نگهداری در غذاهای بسیاری استفاده می‌کنند. مالتودکسترین یک عنصر رایج در مواد غذایی بسته بندی شده مانند شیرینی، آبنبات و نوشیدنی‌های شیرین است. زمانی که این پودر در یک ماده غذایی وجود داشته باشد، معمولا بر روی برچسب آن درج می‌شود. ورزشکاران نیز ممکن است از مالتودکسترین به عنوان یک مکمل کربوهیدرات استفاده کنند. بسیاری از افراد بر این عقیده‌اند که مالتودکسترین برای سلامت مضر است، اما باید دید واقعا این ادعاها تا چه حد حقیقت دارد. در این مقاله به معرفی مزایا، خطرات و مواد غذایی حاوی این پودر خواهیم پرداخت. برای مطالعه این مطلب 4 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

مالتودکسترین

پودر مالتودکسترین چیست؟

مالتودکسترین یک پودر سفید رنگ است که نسبتا بی‌مزه بوده و در آب حل می‌شود. این پودر یک نوع افزودنی به طیف گسترده‌ای از غذاها محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند طعم، بافت و میزان نگهداری غذا را بهبود بخشد. مالتودکسترین ممکن است از هر خوراکی نشاسته‌ای مانند ذرت، سیب زمینی، گندم، تاپیوکا یا برنج گرفته شود، گرچه این پودر از محصولات طبیعی تولید شده و سپس پردازش می‌شود.  تولید کنندگان، نشاسته را از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز به مالتودکسترین تبدیل می‌کنند. فرآیند هیدرولیز با استفاده از آب، آنزیم‌ها و اسیدها برای شکستن نشاسته به قطعات کوچکتر منجر به تولید پودر سفید حاوی مولکول‌های شکر می‌شود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید در نظر داشته باشند که اگر منبع نشاسته گندم باشد، مالتودکسترین می‌تواند اثر گلوتن داشته باشد. به طور کلی مالتودکسترین یک شیرین کننده و یک کربوهیدرات بدون ارزش غذایی است و باعث افزایش سطح قند خون می‌ شود و همین مسئله می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا مصرف این پودر بی‌خطر است؟

مالتودکسترین

مالتودکسترین به عنوان یک افزودنی غذایی شناخته شده است، با این حال، اگر فرد غذاهای زیادی که حاوی این پودر باشند را مصرف کند، رژیم غذایی آن‌ها دارای مقدار زیاد شکر، فیبر کم و پر از غذاهای پردازش شده می‌شود. این نوع از رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به کلسترول بالا، افزایش وزن و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

منبع: https://asanteb.com/98351/%D9%BE%D9%88%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.