سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

دانه‌های چاودم و خواص بی‌نظیر این غله

چاودام که بسیاری آن را با نام تریتیکاله می‌شناسند، یکی از غله‌های جدید است که توسط انسان‌ها و در نتیجه دست‌کاری در ژنوم‌های گیاهان گندم و چاودار، به وجود آمده است. دانشمندان باور دارند با استفاده از این غله می‌توانند بخشی از مهم‌ترین مشکل بشریت که تولید غذا می‌باشد را حل کنند. چاودم گیاهی علفی و یک‌ساله است که شباهت‌های زیادی به گندم دارد و در هیچ خانواده مشخصی دسته بندی نمی‌شود. در سال‌های اخیر تبلیغات زیادی بر روی دانه‌های چاودم انجام شده است. در حال حاضر برای شرکت‌هایی که از دانه‌های چاودم در ساخت مواد غذایی استفاده می‌کنند، تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است. اگر دوست دارید بیشتر با خواص این غله  آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کند.

دانه‌های چاودم

 خواص دانه‌های چاودم

این غله هیبرید، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های قرن 21 به شمار می‌رود چرا که در خود طیف وسیعی از مواد مغذی را دارد. از جمله این مواد می‌توان به مواردی مانند فیبر، پروتئین و مواد معدنی اشاره کرد. در واقع تمام خاصیت‌های گندم و چاودار در هم تلفیق شده و در این غله به صورت یک جا درآمده اند. تریتیکاله یک منبع غنی از منگنز، آهن، مس، روی، فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین ویتامین‌های ضروری، از جمله کل خانواده B ویتامین‌ها در مقادیر قابل توجهی و ویتامین E می‌باشد.

بهبود هضم

دانه‌های چاودم

از دیگر خواص مهمی که به دانه‌های چاودم نسبت می‌دهند، بهبود هضم می‌باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این غله سرشار از فیبر است. فیبرهای رژیمی مهم‌ترین مواد برای تقویت دستگاه گوارشی و بهبود هضم محسوب می‌شوند. باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند. این بدان معنی است که مصرف فیبر باعث می‌شود عملکرد این باکتری‌ها بهبود پیدا کند. علاوه بر این، این مواد لوله‌های گوارشی را نیز مرطوب می‌کنند.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.