سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

علل مهم لخته شدن خون در مغز و پیشگیری از آن

لخته شدن خون در مغز یک وضعیت جدی، خطرناک و تهدید کننده زندگی است. در این شرایط علائمی مانند فلج صورت و بدن و همچنین اختلالات بینایی و گفتاری رخ خواهند داد. در صورتی که فرد به لخته شدن خون در مغز خود مشکوک باشد و دارای علائم فوق باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کند. اصطلاح لخته شدن خون در مغز به هر دو واژه لخته شدن خون و خونریزی در مغز اشاره دارد. در هر صورت در این شرایط رساندن خون به بخشی از مغز با مشکل مواجه شده و علائم خاصی ظاهر می‌شوند. لخته شدن خون در مغز در صورت عدم تشخیص به موقع و مراجعه فوری به مراکز درمانی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. طبق گفته سایت ویکی پدیا، ترومبوز که در زبان محاوره‌ای لخته خون نامیده می‌شود، آخرین فراورده مسیر لخته شده خون در هموستاز می‌باشد. 

لخته شدن خون در مغز

علل ایجاد لخته شدن خون در مغز

مغز هر انسان همانند سایر اعضای بدن او دارای رگ‌های خونی فراوانی است، بنابراین در معرض گرفتگی و لخته شدن خون قرار دارد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب گاهی اوقات رگ‌ها به دلیل رسوبات چربی و عوامل دیگر تنگ شده و خون در آن‌ها لخته می‌شود. در برخی مواقع ممکن است لخته خون در بخش دیگری از بدن تشکیل شده و از طریق قلب به مغز برسد و موجب انسداد رگ شود. به طور کلی، لخته شدن خون از عوارض انسداد رگ‌ها به شمار رفته و این مسئله منجر به نرسیدن خون به ناحیه‌ای که رگ مسئولیت خونرسانی به آن را دارد، می‌شود و در نتیجه آن بخش و بافت مورد نظر آسیب می‌بیند که اصطلاحا در مغز به آن سکته مغزی می‌گویند. از طرفی، شرایط محیطی مانند گرمازدگی زیاد نیز ممکن است از علل لخته شدن خون به شمار روند. گرمازدگی موجب کاهش مایعات در خون و غلظت آن شده و همین مسئله باعث انسداد رگ‌ها و در نهایت سکته مغزی خواهد شد.

درمان این شرایط به چه صورت است؟

لخته شدن خون در مغز

زمانی که فرد دچار یک وضعیت حاد شود و علائم مندرج در این مقاله را تجربه کند، باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نماید. پزشک با انجام سی تی اسکن و اطمینان از این موضوع که مصرف دارو موجب باز شدن رگ می‌شود، دارو را برای بیمار تجویز خواهد کرد. در صورتی که فرد دیر به بیمارستان مراجعه کند، پزشک در ابتدا عوارض سکته مغزی را کاهش می‌دهد تا آسیب جدی و خطرناکی به فرد وارد نشود. هنگامی که فرد علائم حاد را سپری نمود، درمان با توجه به عوارض سکته متفاوت خواهد بود، اما معمولا درمان‌های توان بخشی نظیر فیزیوتراپی و کار درمانی بر روی بیمار انجام می‌شود تا عضوی که دچار از کار افتادگی شده است، بازتوانی گردد که البته این پروسه طولانی و پرهزینه می‌باشد.

منبع: آسان طب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.