سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

اختلال هموکروماتوز یا آهن بیش از حد در خون

هموکروماتوز یا آهن بیش از حد در خون اختلالی است که در آن فرد از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که بیش از حد آهن جذب می‌کنند، مصرف می‌نماید. این عارضه در صورتی که بدون درمان رها شود، می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن آسیب برساند. آهن اضافی در کبد، قلب، پانکراس و سایر اعضای بدن ذخیره می‌شود. در نظر داشته باشید که آسیب به پانکراس می‌تواند منجر به دیابت شود و هموکروماتوز ارثی نیز ممکن است به سرطان و بیماری قلبی بیانجامد. هموکروماتوز می‌تواند در نتیجه تغییرات ژنتیکی یا ثانویه، بیماری و سایر شرایط ایجاد شود. این وضعیت موجب برنزه شده پوست شده و نوع اولیه آن اغلب بر افراد سفید پوست تاثیر می‌گذارد.

هموکروماتوز

هموکروماتوز یا اختلال بیش از حد آهن

اختلال بیش از حد آهن دارای دو نوع اولیه و ثانویه است. هموکروماتوز اولیه به صورت ژنتیکی منتقل شده و 90 درصد از موارد این وضعیت را تشکیل می‌دهد. هموکروماتوز ثانویه می‌تواند منجر به برخی از انواع کم خونی شود، مانند تالاسمی یا بیماری مزمن کبد نظیر عفونت مزمن هپاتیت C. به گزارش مجله پزشکی آسان طب زمانی که این حالت در فرد تشخیص داده شود، باید جهت جلوگیری از تجمع بیشتر آهن در بدن مراحل درمان سریعا انجام گیرد. جالب است بدانید زنان به دلیل این که در دوران قاعدگی خون از دست می‌دهند، کمتر از مردان به هموکروماتوز مبتلا می‌شوند، زیرا از دست دادن خون باعث کاهش سطح آهن می‌شود.


انواع مختلف هموکروماتوز و بررسی آن‌ها

هموکروماتوز

هموکروماتوز انواع مختلفی دارد که در زیر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

هموکروماتوز اولیه؛ جهش ژنتیکی: هر موجود زنده دارای ژن است. ژن‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه به اندام‌ها برسند، چگونه آن را زنده نگه دارند و چگونه در محیط آن رفتار نمایند. جهش در یک ژن می‌تواند عملکرد بدن را تغییر دهد. HFE  نوعی ژن است که مقدار آهن مورد نظر ما را کنترل می‌کند. دو جهش مشترک در ژن HFE عبارتند از C282Y و H63D.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.