سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

تشریح گلومرولونفریت یا التهاب مویرگ‌های کلیه

گلومرولونفریت به طیف وسیعی از شرایط التهابی رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها که به عنوان گلومرول شناخته می‌شوند، اشاره دارد. این شرایط می‌تواند حاد باشد به این معنا که به طور ناگهانی شروع شود و یا اینکه مزمن باشد، یعنی به تدریج ایجاد شود، اما هر دو نوع آن‌ها می‌توانند مرگبار باشند. بیماری کلیه حدود 4.9 میلیون نفر در ایالات متحده و یا 1.9 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. هر کلیه حاوی میلیون‌ها گلومرول‌ می‌باشد و آن‌ها به عنوان فیلترهای کوچک درون کلیه عمل می‌کنند. در صورتی که گلومرول آسیب ببیند، کلیه نمی‌تواند ضایعات و مایعات اضافی را به طور موثر دفع کند، خون و پروتئین نیز نمی‌توانند فیلتر شوند و از طریق ادرار دفع گردند. گلومرولونفریت اولیه به وقوع گلومرولونفریت اطلاق می‌شود، در حالی که گلومرولونفریت ثانویه ناشی از بیماری‌های دیگری مانند دیابت، لوپوس، عفونت و یا مصرف دارو است. این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما در کودکان 1 تا 11 ساله شایع‌تر است.

گلومرولونفریت

معرفی علائم مرتبط با گلومرولونفریت

گلومرولونفریت حاد به دو دسته کلی گلومرولونفریت پس از عفونت و گلومرولونفریت عفونی تقسیم می‌شود. این بیماری ممکن است به طور ناگهانی پس از یک عفونت استرپتوکوکی یا عفونت پوستی ظاهر شود و علائم آن به شرح ذیل می‌باشند:

  • پف کردن صورت پس از بیدار شدن از خواب
  • ادرار قهوه‌ای یا خونی
  • کاهش ادرار
  • سرفه و تنگی نفس به علت وجود مایع در ریه‌ها
  • فشار خون بالا

بررسی کامل دلایل ایجاد این بیماری

گلومرولونفریت

گلومرول دارای یک ساختار کوچک بوده و بخشی از نفرون را تشکیل می‌دهد. نفرون شامل یک گلومرول و یک لوله کوچک بوده و هر دو ساختار کلیدی در کلیه محسوب می‌شوند. رگ‌های خونی مویرگی، گلومرول را تشکیل می‌دهند. آن‌ها فیلترهای کوچکی هستند که از خون جدا می‌شوند. آسیب ناشی از گلومرولونفریت باعث کاهش توانایی کلیه‌ها برای کنترل جریان خون شده و ضایعات در جریان خون جمع می‌شوند، از این رو کلیه‌ها در نهایت می‌توانند از بین بروند. این وضعیت همچنین باعث کمبود پروتئین در خون می‌شود، زیرا به جای وارد شدن به جریان خون از ادرار خارج می‌شود. به طور کلی گلومرولونفریت حاد به دنبال یک عفونت استرپتوکوکی رخ می‌دهد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.