سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

8 نشانه شایع کمبود پتاسیم و معرفی منابع آن

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که عملکردهای زیادی در بدن دارد. این عنصر نقش مهمی در سلامت کلی فرد ایفا کرده و موجب حفظ فشار خون، تعادل مایعات بدن، عملکرد درست ضربان قلب، کنترل انقباضات عضلات، سلامت عملکرد اعصاب و تعادل PH می‌شود. پتاسیم به طور طبیعی توسط بدن تولید نخواهد شد، بنابراین باید به منظور جلوگیری از کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی پتاسیم استفاده کنید، البته میزان پتاسیم مصرفی باید در حد تعادل باشد زیرا مصرف بیش از حد آن نیز سلامت فرد را به خطر می‌اندازد، البته کلیه‌های سالم سطح پتاسیم طبیعی بدن را حفظ می‌نمایند زیرا مقدار اضافی آن را از طریق ادرار خارج می‌سازند.

کمبود پتاسیم

اطلاعاتی در رابطه با کمبود پتاسیم در بدن

همانطور که گفته شد پتاسیم نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند اما با این حال، تقریبا 98 درصد آمریکایی‌ها دچار کمبود پتاسیم هستند، زیرا به نظر می‌رسد در رژیم غذایی آن‌ها غذاهای فرآوری شده نسبت به غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات اولویت بیشتری دارند. توجه داشته باشید که اگر سطح پتاسیم خون به کمتر از 3.5 میلی اکی‌والان در لیتر برسد، کمپود پتاسیم تلقی می‌گردد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب کمبود پتاسیم زمانی رخ می‌دهد که بدن به طور ناگهانی مایعات زیادی از دست بدهد. دلایل معمول این وضعیت شامل استفراغ، اسهال، تعریق زیاد و خونریزی می‌باشد.

کمبود پتاسیم

√ مورد پنجم؛ درد و سفتی عضلات: درد و سفتی عضلات نیز می‌تواند نشانه‌ای از کمبود شدید پتاسیم باشد. این علائم می‌توانند نشان دهنده‌ نابودی سریع عضلات باشند که به آن رابدومیولیز می‌گویند. پتاسیم به تنظیم جریان خون عضلات کمک می‌کند، به همین علت زمانی که سطح پتاسیم خون به شدت پایین باشد، رگ‌های خونی جریان خون را به عضلات محدود می‌سازند، این مسئله بدین معنا است که سلول‌های عضلانی اکسیژن کمتری دریافت کرده و ممکن است موجب پارگی آن‌ها شود.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.