سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

گاهی دیالیز کلیه نجات بخش یک زندگی می‌شود

در این مقاله سعی شده است که تا حد امکان با زبانی ساده بدون استفاده از کلمات تخصصی برای شما همراهان گرامی دیالیز کلیه را شرح دهیم. زمانیکه فرد در حال انجام دیالیز هست کاری که در عمل انجام می‌شود به این صورت می‌باشد که خون از بدن فرد به دستگاهی منتقل شده سپس درون دستگاه بعد از مخلوط شدن خون با مایعی خاص بعضی از مواد موجود در خون که برای سلامتی مناسب نیستند حذف می‌شوند. هنگامی که خون از یک صافی یا فیلتر عبور می‌کند به علت واکنش‌هایی که با مایع دیالیز داده‌ است مواد سمی و مضر خون از صافی یا فیلتر عبور نمی‌کند و بعد از آن دوباره خونی که حالا تصفیه شده و مواد سمی از آن جدا شده به بدن برگردانده می‌شود، در واقع دستگاه دیالیز یک کلیه‌ی مصنوعی است.

دیالیز کلیه

تاریخچه‌ی دیالیز کلیه

بدن ما از سلول‌های زیادی تشکیل شده است، در زیست شناسی وقتی مولکول‌ها یا یون‌ها بخواهند از بیرون، وارد سلول شوند ابتدا باید از پوسته‌ی سلول عبور کنند. پوسته‌ی سلول‌ها نوعی از غشاء نیمه تراوا هستن،  غشاء نیمه تراوا به مولکول‌ها و یون‌های خاصی اجازه‌ی عبور می‌دهند.

شروع ساخت دستگاه دیالیز کلیه یا صافی که برای تصفیه‌ی خون از آن استفاده می‌شود به میانه‌ی قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد، زمانی که توماس گراهام دریافت که از غشاء گیاهان می‌توان مثل یک غشاء تراوا استفاده کرد، اما راه درازی تا دیالیز خون مانده بود. اولین دیالیز خون موثر، بر روی زنی 67 ساله در سال  1944 انجام شد که میزان مواد سمی در خون وی به خاطر نارسایی کلیه به میزان خطرناکی رسیده و بیمار به کما رفته بود، چندین ساعت بعد از دیالیز بیمار به هوش آمد.

زمان انجام دیالیز کلیه

دیالیز کلیه

وقتی بیش از 80 درصد بافت کلیه‌ها از بین رفته باشد و یا هنگامی که در خون بعضی از مواد ایجاد شود که برای بدن خوب نیستند و غلظت آن‌ها به مقدار خطرناکی برسد، نیاز به انجام دیالیز پیش می‌آید. توجه داشته باشید که وقتی مقدار این مواد از یک مقدار خاص بیشتر شود باعث اختلال در عملکرد بدن شده و خطرات زیادی را برای فرد بوجود می‌آورد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.