سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

داروی دی سولفیرام Disulfiram و ترک اعتیاد الکل

اعتیاد به الکل عارضه ایست که در بسیاری از کشورهای غربی و ایران در چندین سال گذشته رو به افزایش بوده است. معمولا افرادی که دارای اراده ی ضعیف و قدرت پایین تسلط بر شرایط هستند به سمت اعتیاد به الکل کشیده می شوند. به هر حال این نوع اعتیاد هم مانند اعتیاد به مواد مخدر هم برای فرد و هم برای سلامت جامعه خطر ساز است. خوشبختانه برخی از داروهای کشف شده توانسته اند اثرات مثبتی بر ترک اعتیاد الکل در افراد را نشان دهند. داروی دی سولفیرام (Disulfiram) ماده ایست بی بو، بی مزه و سفید که در آب و الکل محلول می باشد. نام شیمیایی آن Bis - (دی اتیل تیو کاریامویل) دی سولفید است. داروی دی سولفیرام جهت درمان وابستگی به الکل و پس از آن برای جلوگیری از مصرف مجدد الکل مورد تجویز قرار می گیرد.

داروی دی سولفیرام

مکانیسم اثر و فارماکولوژیک داروی دی سولفیرام

مکانیسم اصلی داروی دی سولفیرام بازدارندگی و مهار آنزیم های درگیر در کاتابولیسم اتانول می باشد. داروی دی سولفیرام یک معرف گروه سولفیدریل (SHتیول) است و آنزیم های مربوط به اکسیداسیون جایگاه های فعال (گروه SH-) و مولکول های پروتئینی آنزیم ها را مهار می نماید. به صورت طبیعی اتانول با دی اکسید کربن و آب متابولیزه می شود اما با حضور دی سولفیرام زنجیره متابولیک واکنش ها پس از تولید استالدئید متوقف می گردد. استالدئید یک عامل مهم برای واکنش دی سولفیرام - الکل هستند که این عمل در ظرف ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف الکل اتفاق می افتد. داروی دی سولفیرام از طریق اکسید شدن با کمک آنزیم الکل دهیدروژناز به تشکیل استالدئید می انجامد و پس از تبدیل آن به استیل کوآنزیم A وارد چرخه سیتریک اسید گردیده و با افزایش شدید استالدئید خون سوخت و ساز الکل را مختل و باعث بروز واکنش های ناخوشایند می گردد. 

چگونگی ترک اعتیاد به الکل با داروی دی سولفیرام

داروی دی سولفیرام

درمان با داروی دی سولفیرام یک نوع شرطی سازی بیزارگرانه است که بیمار به علت ترس از این واکنش های ناخوشایند و با خاطره دردآور آن از شرب الکل بیزار می گردد ولی تکرار آن ممکن است باعث کلاپس قلبی-عروقی گردد. تعدادی از مطالعات انجام شده توسط اداره ی غذا و داروی امریکا FDA, کارایی درمان ترکیبی داروی دی سولفیرام و نالترکسون (Revia) برای درمان الکلیسم به خصوص در بیمارانی که به طور همزمان دچار روان پریشی، اختلال خلقی و اختلالات P.T. S.D هستند، تایید کرده است.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.