سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سندرم تونل کارپ یا سندرم مچ دست را جدی بگیرید

سندرم تونل کارپ یا سندرم تونل کارپال Carpal tunnel syndrome یک بیماری دردناک و پیشرفته بوده که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه تونل کارپال ایجاد می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به سوزن شدن، سوزش، خارش و بیحسی کف دست و انگشتان به ویژه انگشت شست اشاره کرد. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، سندرم تونل کارپ (CTS) را به عنوان رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین عصب‌های نوروپاتی که در آن عصب‌های محیطی بدن فشرده یا آسیب دیده هستند، توصیف می‌کند. در این مقاله قصد داریم سندرم تونل کارپ را مورد بررسی قرار دهیم.

سندرم تونل کارپ

 ارائه اطلاعاتی در رابطه با سندرم تونل کارپ

این بیماری 3 تا 6 درصد از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار داده و به طور معمول بین سن 45 تا 64 سالگی پیشرفت می‌کند و شیوع آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. این بیماری می‌تواند در یک و یا هر دو مچ دست ظاهر شده و به طور معمول در زنان بیشتر از مردان رخ خواهد داد. سندرم تونل کارپ در صورت عدم درمان می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد و در نهایت عصب میانی می‌تواند به شدت آسیب ببیند و ممکن است ضعف و بیحسی دائمی عضلات را با خود به همراه داشته باشد. این بیماری با کسانی که دائما از کامپیوتر استفاده می‌کنند ارتباط دارد اما برخی گزارشات به سال‌های پیش از 1800 میلادی باز می‌گردد یعنی قبل از استفاده گسترده از کامپیوتر نیز جراحان ارتوپد با این سندرم آشنایی داشتند.

بررسی راه‌های تشخیص این بیماری

سندرم تونل کارپ

گرفتن مچ دست به صورت ناگهانی و احساس سوزش در انگشتان دست یکی از راه‌های تشخیص این سندرم است. یکی دیگر از آزمایش‌ها این است که مچ دست خود را بچرخانید و یا اینکه آن را حدود یک دقیقه در بالای سر قرار دهید، اگر فرد پس از انجام این کار دچار درد، بیحسی و سوزن شدن در ناحیه دست خود شود ممکن است به معنی وجود سندرم تونل کارپ باشد، اما با این حال، این آزمایشات به طور قطع وجود این بیماری را تایید نمی‌کنند.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.