سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

بررسی ویژگی‌های سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال یک روش بی خطر و ساده بوده که پزشکان از آن برای بررسی اندام‌های داخلی در ناحیه لگن زنان استفاده می‌کنند. در این روش، سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی همراه فرکانس بالا جهت تولید دقیق تصاویر اندام‌های داخلی همراه است. در سونوگرافی ترانس واژینال بر خلاف اشعه ایکس از تابش استفاده نمی‌شود و همین مسئله باعث شده است تا عوارض جانبی مضر نیز ایجاد نشود. در این مقاله سونوگرافی ترانس واژینال و شیوه‌های آمادگی پیدا کردن برای انجام آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سونوگرافی ترانس واژینال

 ارائه اطلاعاتی در رابطه با سونوگرافی ترانس واژینال

هنگامی که نام سونوگرافی به میان می‌آید باور عمومی آن است که پزشکان با استفاده از یک دستگاه که بر روی بدن و ناحیه‌های مشخص قرار می‌گیرد می‌توانند تصاویری را از درون بدن تهیه نمایند، اگر چه سونوگرافی می‌تواند اطلاعاتی را در رابطه با ارگان‌های شکم تهیه کند اما قادر به تهیه تصاویر با کیفیت نخواهد بود. علائم و شرایط پزشکی همچون اندومتریوز نیاز به تصاویری با کیفیت بالاتر از آنچه سونوگرافی انجام می‌دهد دارند، سونوگرافی ترانس واژینال نوعی معاینه داخلی به حساب می‌آید. برای انجام این نوع سونوگرافی پزشکان ابزاری را درون واژن زنان قرار خواهند داد و بدین ترتیب تصاویر فوق‌العاده دقیقی از اندام‌های لگن ایجاد می‌شود. شاید برای شما سوال ایجاد شود که سونوگرافی ترانس واژینال در چه مواردی استفاده خواهد شد، موارد زیر می‌توانند نیازمند این نوع از سونوگرافی باشند:

  • معاینه درون واژن
  • رحم
  • لوله‌های فالوپ یا همان لوله رحمی
  • تخمدان‌ها
  • مثانه

اقدامات اولیه برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال

در ابتدا باید گفت که سونوگرافی ترانس واژینال یک روش ساده و بدون درد بوده که نیازمند مراحل آماده‌سازی بسیار کمی است. پزشکان و کسانی که این کار را انجام می‌دهند ممکن است در زمینه خالی و یا پر بودن مثانه به اقتضای مشکل تجویزهای متفاوتی داشته باشند، بهتر است پیش از انجام آزمایش در رابطه با مصرف مایعات سوال کرده تا در صورت نیاز وقت کافی جهت این کار را داشته باشید. استفاده از پروب کمی ناراحت کننده است اما اگر در این رابطه نگرانی وجود دارد بهتر است با پزشک مشورت‌های لازم را انجام دهید. کسانی که در هنگام انجام آزمایش عادت ماهانه هستند باید لوازم بهداشتی خود را ابتدا بردارند و یا به توصیه‌های پزشکان عمل نمایند.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.