سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

درمان روان پریشی با داروی ریسپریدون Risperidone

متاسفانه بسیاری از افراد بیشترین توجه را به بیماری های جسمی و کمترین توجه را به بیماری های روحی و روانی خود می کنند و در صورتی که احساس کوچکترین درد جسمی را دارند به پزشک مراجعه می کنند اما در مقابل اختلالات روانی خود نه تنها دنبال درمان نمی روند بلکه به انکار مشکلات روانی خود هم می پردازند. اختلالات روانی به انواع مختلف با درمان های گوناگون تقسیم بندی می شوند. بیماری روان پریشی به نوعی از اختلالات روانی گفته می شود که فرد بدون عمد دچار دیدن توهمات می شود که در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم پزشکی به این دسته از افراد لقب جن زده داده می شده است. داروی ریسپریدون یکی از انواع داروهای اختلالات روانی است که کاربرد فراوانی در خصوص درمان سایکوزیا (روان پریشی) و شیزوفرنی دارد. ما این مطلب را به تاثیرات و چگونگی عملکرد داروی ریسپریدون در بیماری های فوق اختصاص داده ایم.

داروی ریسپریدون

آشنایی با مشخصات کلی داروی ریسپریدون

داروی ریسپریدون (Risperidone) که در دسته داروهای درمانی برای اختلالات و بیماری های روانی طبقه بندی می شود را می توان با نام اختصاری و تجاری Risperdal نیز در داروخانه ها و مراکز معتبر فروش دارو خریداری کرد. همانطور که در مقدمه نیز گفتیم مهمترین کاربرد این دارو در درمان بیماری های شدید و مزمن روانی مانند شیزوفرنی می باشد و همچنین در درمان علایم مثبت بیماری های اختلال فکری، حالت تهاجمی و حالت جنون و در درمان علایم منفی بیماری های انزوا طلبی و گوشه نشینی هم پرکاربرد محسوب می شود. از داروی ریسپریدون در دوزهای متفاوت برای درمان کوتاه مدت اختلال دو قطبی و بی قراری در کودکان اوتیسم هم استفاده می شود. افسردگی هایی که نسبت به داروهای دیگر مقاوم بوده اند نیز در اهداف درمانی این دارو قرار می گیرند. داروی ریسپریدون به اشکال قرص، تزریقی و محلول برای فروش در داروخانه ها یافت می شود و بنابر گزارش مجله پزشکی آسان طب بر اساس تحقیقات پزشکان متخصص بهترین زمان مصرف این دارو در اشکال قرص و محلول ۱ تا ۲ بار در روز اعلام شده است و همچنین اندازه دوز مجاز مصرفی داروی ریسپریدون در نوع قرص و محلول دارو ابتدا ۲ میلی گرم و سپس تا ۶ میلی گرم قابل افرایش است و در نوع تزریقی آن ۲۵ میلی گرم هر ۲ هفته یکبار در آغاز درمان و قابل افزایش تا ۵۰ میلی گرم هر ۲ هفته یکبار می باشد.

چگونگی تأثیر داروی ریسپریدون بر اختلالات روانی

داروی ریسپریدون

داروی ریسپریدون نوعی از داروهای ضد سایکوز می باشد که نقش درمانی خود را با تاثیر گذاری بر روی تعادل ناقل های عصبی که وظیفه ی مخابره ی پیام های عصبی در مغز را دارند، ایفا می کند. اثرات مثبت محلول و قرص داروی ریسپریدون بعد از گذشت ۳ روز و حداکثر ۱ ماه نمایان می شود در صورتی که این اثرات در نوع تزریق بعد از ۳ هفته ظاهر می شوند و شایان ذکر است که تمامی این اثرات در حدود ۲ روز بعد از قطع مصرف داروی ریسپریدون در بدن دوام خواهند داشت.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.