سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

قبل از پرورش گل زنبق حتما این مقاله را بخوانید

گل زنبق با نام علمی Iris graminea، از خانواده زنبق (Iridaceae) می‌باشد. این گل زیبا در نیمکره شمالی، از اروپا تا خاورمیانه پراکنده است. البته شکی در این نیست که برای پیدا کردن زیباترین زنبق‌های وحشی، باید در خاورمیانه به دنبال آن‌ها بگردیم. گل زنبق از گل‌های مورد علاقه بسیاری از افراد بوده و بعضی نیز آن را در منزل خود پرورش می‌دهند. گل زنبق گیاهی تاریخی نیز هست. در دوران گذشته پادشاهان یونان با شکل‌هایی از گل‌های زنبق، به تاج خود زینت می‌دادند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات پرورش گل زنبق بپردازیم.

گل زنبق

آشنایی با گل زنبق:

تعدادی از گیاهان در خانواده زنبق ها، از جمله گیاهان کمیاب به حساب می آیند. این گل، گیاهی چند ساله بوده و تا به الان تقریبا 300 گونه از آن شناسایی شده است، گل های زنبق به رنگ های نامحدودی یافت می شوند. امروزه زنبق ها برگ های بلندی دارند که از بین آن ها، ساقه های گل دهنده بیرون می آیند ولی در مورد زنبق های وحشی باید بگوییم که ساقه ها و برگ های بسیار کوتاهی دارند.

گل زنبق دارای 6 عدد گلپوش است. گلبرگ ها که 3 قطعه داخلی آن را تشکیل می دهند، به صورت ایستاده قرار داشته و با نام درفش خوانده می شوند. همچنین کاسبرگ ها که 3 قطعه پایینی را تشکیل می دهند، حالتی آویزان داشته و با نام آویز خوانده می شوند. اگر بخواهیم زنبق ها را از نظر اندام زیر زمینی تفکیک کنیم، به دو گروه سوخ دار و ریزوم دار تقسیم می شوند. گروه ریزوم دار را اغلب به عنوان کاشت در باغچه و گلدان مورد استفاده قرار می دهند. گروه دیگر نیز به صورت تجاری و به عنوان گل بریدنی استفاده می شوند. توجه داشته باشید که اوایل پاییز جهت کاشتن این گیاه بهترین زمان است، اواخر زمستان تا اوایل بهار مدتی است که این پیازها گلدهی دارند.

نور:گل زنبق

گل زنبق به نور نسبی در دوران رشد علفی و سبزینه ای احتیاج دارد. هنگامی که این گل در دوران گلدهی قرار دارد نیازمند نور کامل بوده و علاقه ای به نور مستقیم آفتاب نیز ندارد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.