سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

داروی پیلوکارپین Pilocarpine و درمان آب سیاه چشم

بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم نوعی از عارضه های چشم به حساب می آید که در ابتدا علایمی از خود نشان نمی دهد اما با آسیب رساندن به عصب بینایی در نهایت باعث کوری انسان می شود. نکته ی بسیار مهم در خصوص این بیماری تشخیص به موقع و زود هنگام آن است تا بتوان جلوی پیشرفت بیماری و نابینایی فرد را گرفت. در اغلب افراد فشار داخل چشم در به وجود آمدن بیماری آب سیاه چشم بسیار موثر است. خوشبختانه امروزه و با پیشرفت شگفت انگیز علم پزشکی درمان های بسیاری برای این عارضه وجود دارد که مصرف داروی پیلوکارپین یکی از این روش هاست. داروی پیلوکارپین برای درمان آب سیاه باز و بسته در قبل از جراحی و همچنین القای تنگی مردمک چشم به فرد مبتلا کمک بسیاری می کند و از داروهای پرکاربرد در درمان این عارضه به شمار می رود. ما تلاش کرده ایم در این مطلب از چگونگی عملکرد و درمان گلوکوم توسط داروی پیلوکارپین بیشتر صحبت کنیم.

داروی پیلوکارپین

مشخصات کلی داروی پیلوکارپین

داروی پیلوکارپین (Pilocarpine) که با نام های اختصاری و تجاری Salagen ،Pilogel ،Minims در داروخانه ها و بازارهای آزاد دارو به فروش می رسد، در دسته دارویی درمان بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم جای دارد. همانطور که در مقدمه نیز گفتیم از داروی پیلوکارپین برای درمان گلوکوم مزمن قبل از عمل جراحی استفاده می شود و ضمنا از این دارو در شکل قرص آن در درمان خشکی دهان بعد از رادیوتراپی گردن و سر نیز استفاده می شود. در برخی موارد پزشک این دارو را برای درمان خشکی چشم حاصل از سندروم شوگرن نیز تجویز می کند. بهتر است بدانید که داروی پیلوکارپین به شکل های قرص، ژل چشمی و قطره چشم برای فروش یافت می شود و طبق تحقیقات انجام شده به طور کلی بهترین زمان مصرف آن در نوع قطره چشمی ۳ تا ۶ بار در روز برای گلوکوم مزمن و در نوع ژل چشمی ۱بار در روز و در آخر در نوع قرص این دارو ۳ بار در روز و بعد از غذا و به همراه ۱ لیوان آب می باشد.

چگونگی تأثیر داروی پیلوکارپین

داروی پیلوکارپین

این دارو نوعی مقلد پاراسمپاتیک محسوب می شود که به شکل مستقیم گیرنده های کولینرژیک را تحریک می کند و و در نهایت باعث منقبض شدن عضله اسفنکتر عنبیه و کوچک شدن مردمک چشم می شود. بعد از گذشت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه از خوردن این دارو تاثیرات آن شروع شده و در حدود ۷۵ دقیقه به اوج اثر خود می رسد و همچنین اثرات مفید و کامل داروی پیلوکارپین در نوع قرص در مدت ۴ تا ۸ هفته و در نوع قطره چشمی ۳ تا ۸ ساعت پدیدار می شود و حدود ۲۴ ساعت در بدن نیز پایدار می ماند.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.