سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

بررسی مشکلات ناشی از اختلال پمفیگوئید

پمفیگوئید یک اختلال خود ایمنی نادر است که می‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این بیماری از نقص سیستم ایمنی بدن نشات گرفته و منجر به بروز خارش پوستی و تاول بر روی پاها، بازو‌ها و شکم خواهد شد. پمفیگوئید همچنین ممکن است موجب ضعف در غشاهای مخاطی بدن یعنی چشم، بینی، دهان و اندام تناسلی شده و برخی از زنان باردار را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. همانطور که می‌دانید غشای مخاطی در حقیقت تولید مخاطی می‌کند که به حفظ داخل بدن افراد کمک بسزایی خواهد کرد. در نظر داشته باشید که هیچ درمان مشخصی برای بیماری پمفیگوئید وجود ندارد اما راه‌های درمانی مختلفی برای بهبود آن وجود دارند که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پمفیگوئید

معرفی انواع مختلف پمفیگوئید

همه نوع‌های این بیماری از نقص سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شوند و به صورت بثورات یا تاول‌های پر از مایع ظاهر خواهند شد، اما نواحی بروز این موارد و زمان ایجاد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

√ پمفیگوئید بولوس: در پمفیگوئید بولوس، تاول اغلب بر روی بازوها، پاها و مناطق حرکتی مانند اطراف مفاصل و پایین شکم رخ خواهند داد و شایع‌ترین نوع پمفیگوئید می‌باشند.

علت بروز این بیماری و معرفی عوامل خطرساز

پمفیگوئید

پمفیگوئید یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود، این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن این افراد اشتباهاً به بافت‌های سالم خود حمله خواهد کرد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا، آنتی بادی را ایجاد می‌کند تا به بافت زیر لایه بیرونی پوست خود حمله کند، این امر در حقیقت موجب می‌شود تا لایه‌های پوستی جدا شوند و زخم‌های دردناکی ایجاد گردد. بهتر است بدانید که دلیل بروز این واکنش توسط سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به پمفیگوئید، هنوز مشخص نشده است.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.