سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

بررسی سندرم Refeeding یا همان تغذیه مجدد

زمانی که یک فرد مبتلا به سوء تغذیه شروع به مصرف مواد غذایی نماید امکان ایجاد سندرم Refeeding یا همان سندرم تغذیه مجدد وجود خواهد داشت، البته علت آن تجدید گلوکز و یا قند عنوان شده است. همانگونه که بدن بار دیگر شروع به هضم می‌کند شرایط برای ایجاد تعادل الکترولیت‌ها و مایعات تا حدی پیچیده خواهد شد، چنین تغییراتی می‌تواند عوارض شدیدی را ایجاد نماید و حتی ممکن است زندگی افراد را نیز تهدید کند. توجه داشته باشید که می‌توان وضعیت موردنظر را مدیریت کرد و در صورتی که پزشکان بتوانند آن را زود تشخیص دهند احتمال جلوگیری از بروز مشکلات بعدی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل سندرم Refeeding بپردازیم.

سندرم Refeeding

ارائه اطلاعاتی در رابطه با سندرم Refeeding

اگر فرد در شرایطی قرار گیرد که غذایی برای خوردن نداشته باشد بدن در شرایط حاد گرسنگی قرار گرفته و می‌تواند منجر به سوء تغذیه گردد، مطمئنا پس از یک دوره طولانی گرسنگی دیگر بدن توانایی سابق خود در پردازش غذا را نخواهد داشت، در چنین شرایطی بدن انسولین کمتری تولید کرده که به دنبال آن تولید کربوهیدرات نیز با کاهش مواجه خواهد شد. دقت کنید، در صورتی که بدن کربوهیدرات کافی نداشته باشد به سراغ ذخایر چربی و پروتئین‌های ذخیره خواهد رفت تا بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید. اگر با گذشت زمان کماکان بدن بر روی ذخایر چربی و پروتئین تکیه داشته باشد قطعا تعادل موجود در الکترولیت‌ها بر هم خواهد خورد، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و تیامین نیز به طور گسترده‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرند. سندرم Refeeding یا همان تغذیه مجدد شامل یک سری از تغییرات ناگهانی در متابولیسم بدن بوده که با افزایش سطوح گلوکز همراه است و بدن نیز با ترشح انسولین به آن پاسخ خواهد داد، این مسئله می‌تواند منجر به کمبود برخی الکترولیت‌ها همانند فسفر گردد، این سندرم دارای اثرات مضری بر روی برخی بخش‌های بدن است.

معرفی علائم و نشانه‌های سندرم تغذیه مجدد

سندرم Refeeding

الکترولیت‌ها نقش مهمی را در بدن ایفا خواهند کرد، هنگامی که تعادل به هم بریزد شایعترین عارضه‌ای که ممکن است رخ دهد هیپوفسفاتمی یا همان کمبود فسفر می‌باشد. علائم این مشکل عبارتند از:

  • سردرگمی و تردید در کارها
  • تشنج
  • شکستگی عضلانی
  • مشکلات عصبی
  • ضربان قلب شدید
منبع: آسان طب
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.