سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

بررسی دلایل گوناگون ایجادکننده دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی یا ماهیچه‌ای شامل یک گروه از اختلالات بوده که به تدریج از دست دادن توده عضلانی و قدرت فرد را به همراه دارد. دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن شایع‌ترین و شدیدترین نوع این بیماری بوده و معمولا پسرها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تغییرات عموما در بزرگسالی نمایان خواهند شد. این اختلال از هر 5000 نفر 1 نفر را تحت تاثیر خود قرار داده و در انواع مختلفی موجود است. دیستروفی عضلانی ناشی از جهش‌های ژنتیکی بوده که با تولید پروتئین‌های عضلانی مواجه شده و برای ساخت و حفظ عضلات سالم ضروری می‌باشند. علت ایجاد این اختلال ژنتیکی بوده و سابقه خانوادگی احتمال ابتلای فرد به آن را افزایش خواهد داد. در حال حاضر هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی از درمان‌های فیزیکی و پزشکی می‌تواند علائم را بهبود بخشند.

دیستروفی عضلانی

اطلاعاتی در رابطه با دیستروفی عضلانی

دیستروفی ماهیچه‌ای مجموعه‌ای از شرایط عضلانی بوده و شایع‌ترین نوع آن دیستروفی عضلانی دوشن است. علت اصلی ایجاد دیستروفی عضلانی، کمبود پروتئینی به نام دیستروفین بوده و در حال حاضر محققین در حال مبارزه با بیماری‌های ژنی می‌باشند. همانطور که گفنه شد هیچ درمان خاصی برای دیستروفی عضلانی وجود ندارد. دیستروفی ماهیچه‌ای بیش از 30 دسته بیماری را شامل شده و منجر به ضعف و انقباض ماهیچه می‌شود. با پیشرفت شرایط، حرکت نیز برای فرد سخت‌تر شده و در برخی موارد منجر به اختلال در عملکرد تنفسی خواهد شد، همچنین می‌تواند قلب را تحت تاثیر قرار داده و تهدید کننده زندگی فرد باشد. شدت و ضعف اثرات این بیماری بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود اما در طول عمر به آرامی پیشرفت کرده و ممکن است موجب معلولیت و حتی مرگ شوند. در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری از دیستروفی عضلانی وجود ندارد، اما برخی درمان‌ها می‌توانند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشیده و پیشرفت علائم را به تاخیر بیاندازند.

انواع گوناگون دیستروفی عضلانی (ماهیچه‌ای)

دیستروفی عضلانی

این نوع از دیستروفی می‌تواند دارای علائم گسترده‌ای باشد، از جمله موارد زیر:

√ دیستروفی عضلانی دوشن: این نوع از دیستروفی یکی از شایع‌ترین آن به حساب می‌آید و می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود آورد، این مسئله باید سریعا با مشاهده کوچکترین علائم مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.