سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

مضرات الکل بر مغز و بدن انسان چیست؟

شاید تا الان از رسانه­‌ها یا دوستان شنیده باشید که الکل به مغز ما آسیب می‌رساند، اما چطور؟ لازمه دانستن این موضوع، شناختن کارهای مغز است، مغز مرکز کنترل و فرماندهی بدن است و خیلی از کارهای بدن به دستور آن انجام می شود (ضربان قلب ، گریه کردن، خندیدن، راه رفتن، دویدن و …) برای این که ما بتوانیم این کارها را انجام دهیم، بخش‌های مختلف مغز با یکدیگر کار می‌کنند، البته هر قسمت مغز برای یک کار بخصوص درست شده است، مثلا حرکت کردن، تصمیم گرفتن و یا آبنبات خوردن. مغز از یک سری سلول‌ها تشکیل شده است که مانند تار عنکبوت به هم بافته شده‌اند و دستور مغز بین سلول­‌ها توسط یک سری مواد شیمیایی منتقل می‌شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا با مضرات الکل و تاثیر آن بر مغز بیشتر آشنا شویم.

مضرات الکل

مضرات الکل برای مغز چیست؟

الکل نظم مواد شیمیایی داخل مغز را به هم می زند و باعث می شود بعضی قسمت های مغز خاموش شود و همین موضوع است که باعث می شود شخص، کارها و صحبت های عجیبی بکند. مثلا الکل روی مخچه اثر می گذارد و باعث می شود آدم تلو تلو خورده و زمین بخورد یا اینکه، الکل بخش حافظه مغز را که به آن هیپوکامپ می گویند فلج می کند و آدم خنگ می شود. الکل روی بخش خاکستری مغز اثر گذاشته و باعث می شود آدم الکی ناراحت و غمگین شود و زیر گریه بزند یا اینکه عصبانی شود و همه چیز را به هم بریزد، با آسان طب در ادامه این مطلب همراه باشید.

انسان هایی که با وجود این مضرات الکل ، هنوز هم آن را مصرف می کنند زود پیر می شوند و در اثر خوردن الکل معتاد خواهند شد. در بدن افراد سالم متابولیزم الکل با یک نرخ ثابتی اتفاق می­فتد، به این معنی که استانداردی در رابطه با مصرف برای هر ساعت وجود دارد، این به آن معنی نیست که چقدر از آن نوشیده اید بلکه یعنی چقدر الکل مصرف کرده اید. چندین عامل در این مورد تاثیر گذار هستد که شامل این موارد می شوند:

چگونه مضرات الکل متوجه مغز و بدن می شود؟

مضرات الکل

الکل وارد بدن شده و به معده می رسد و 20 درصد از آن فورا جذب بدن و 80 درصد دیگر جذب روده کوچک می شود. سپس قلب الکل جذب شده را به تمام بدن پمپاژ می کند که شامل سیستم عصبی مرکزی هم می شود که مغز و نخاع شوکی را در بر می گیرد و به سرعت به مغز می رسد به همین خاطر است که حتی بعد از خوردن یک نوشیدنی شما می توانید احساس آرامش و سبکی در سرتان کنید.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.