سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

مایع بزاقی اولین تراوش سیستم گوارشی بدن

مایع بزاقی از مهمترین مایعاتی است که در هضم و جذب غذا به ما کمک می‌کند. ما معمولا برای فرو دادن غذا از آب یا نوشیدنی‌‎های گازدار استفاده می‌کنیم بدون آنکه بدانیم این وظیفه به شکل طبیعی به بزاق دهان سپرده شده است و این اولین و ساده‌ترین وظیفه بزاق است. تلاش بدن برای روند طبیعی هضم و جذب غذا از حفره دهانی و بزاق شروع می‌شود پس بهتر است در رابطه با این مایع حیاتی بیشتر بدانیم.

مایع بزاقی

مایع بزاقی موسین 

اولین و مهمترین فعالیت ترشحات بزاقی در گوارش، نرم و لزج کردن لقمه غذا برای شروع پروسه بلع و ورود به معده است. بارها پیش آمده که شما این اصطلاح را به کار برده اید که مثلا برنج خشک است و پایین نمی رود و با افزودن روغن، لبنیات  و یا هر چیز دیگری سعی نموده اید که عمل بلع را راحت تر کنید، مایعات بزاقی نیز همین فعالیت را در حفره دهانی بر روی غذا انجام می دهند. غذای جویده شده و ترکیب شده با موسین که یکی از مواد مترشحه بزاقی است در قدم اول غذا را تبدیل به ترکیبی نرم و روان می کند تا بتواند در مری به راحتی و با کمک حرکات دودی شکل این لوله رابط، به معده برسد. ذکر این نکته الزامی است که شما بدون ترشحات غذایی نمی توانید عمل بلع راحت را انجام دهید و بجز مایعات تقریبا از پس خوردن هیچ غذایی به سادگی بر نمی آمدید.

بزاق و نقش اصلی در درک طعم غذا

مایع بزاقی

تاکنون به این فکر کرده اید که چگونه طعم غذا مثلا ترشی یا شیرینی را احساس می کنید؟ بدن پوشه ای به نام طعم غذاهای مختلف ندارد یعنی اینکه در بدن فایلی وجود ندارد که وقتی گوجه را می بیند بداند چه مزه‌ای دارد، اما رویکرد و پروسه ای دارد که با کمک بزاق می تواند مزه را تشخیص دهد. هر غذا حاوی مولکول هایی است که بر اساس نشانه ها و کدهایی مشخص، بازتاب مزه ای خاص است.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.