سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

درد کمر و حرکات ورزشی جهت مقابله با آن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 80 درصد جمعیت جهان در طول زندگی خود به نحوی از درد کمر رنج می‌برند، این درد پس از سردرد، شایعترین بیماری جوامع کنونی است، شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که این نوع درد را در طول زندگی خود بارها و بارها تجربه کرده باشید. درد کمر از دسته دردهایی است که برای درمان نیاز به زمان زیادی دارد.

درد کمر

روش‌های مقابله با درد کمر

در حقیقت درد کمر در جوامع زیاد شده است چون ما رفتار درستی با کمر خودمان نمی کنیم و اساسا کمر که باید نقطه قوت ما باشد، با رفتارهایمان تبدیل به نقطه ضعف خویش می‌نماییم. به همین علت است که برخی از پزشکان معتقدند که هیچ انسانی روی زمین نیست که یک بار درد از ناحیه کمر را تجربه نکرده باشد. متخصصان بر این باور هستند که 70 درصد ماهیت کمردرد ناشی از عدم تحرک، وضعیت نادرست بدن و شرایط نامناسب محیطی می‌باشد.

حرکت های طولانی مدت یکنواخت، شایعترین علت به وجود آمدن کمر درد است، به مرور زمان، عضلات کمر ما ضعیف می‌شود. وقتی این عضله ضعیف می‌شود، فشار به المان های کمر که اعصاب، عضلات، تاندون ها و رباط ها هستند می‌آید و چون این عضلات ضعیف شده اند، نمی‌توانند فشار را تحمل کنند بنابراین در ما ایجاد کمر درد می‎‌کنند.

 همچنین با چند حرکت ورزشی ساده طبق توصیه تیم پزشکی آسان طب می‌توان درد کمر را تسکین داد:

کشش و انقباض عضلات کمر

این حرکت را روزی 3 بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهید.


درد کمر

منبع: آسان طب

چگونگی درمان با شیوه تغذیه خام گیاه خواری

درمان با خام گیاه خواری و این شیوه تغذیه در حقیقت اعتماد به طبیعت برای درمان است. اما آیا واقعا می‌توان با تغذیه طبیعی درمان شد؟ برای همه‌ی ما بارها پیش آمده که بوته‌های گلدانی خانه‌مان به هر دلیلی شکسته‌اند، معمولا آن بخش شکسته ساقه‌دار را در لیوان آب می گذاریم و پس از مدتی انتهای ساقه در اب یا سر پیوندهای آن، ریشه‌های سفید رنگی می‌زند و یک ماه بعد گیاه شکسته شده آماده کاشته شدن در گلدان تازه‌ای می‌شود! آیا این اتفاق برای بدن ما هم می‌افتد؟ آیا آسیب‌های درونی و جسمی ما که با عنوان انواع بیماری‌ها می‌شناسیم با خام گیاه خواری درمان می‌شود؟ بهتر است کمی در این رابطه بدانیم شاید توانستیم با اعتماد به طبیعت بهبود پیدا کنیم.

درمان با خام گیاه خواری

تعریف بیماری در چگونگی درمان با خام گیاه خواری

از نگاه و منظر کلی، بیماری خارج شدن روند طبیعی بدن از حالت طبیعی خودش است. نکته مهم این است که سلول به خودی خود تغییر روال طبیعی نمی دهد و الزاما عواملی باعث این اتفاق می شوند و همانگونه که عنوان شد تغذیه و ورودی های جسم تنی یکی از راههای تغییر این نظم طبیعی به غیر طبیعی است. برای مثال پس از ورود سم مار به بدن تاثیر این مواد شیمیایی پس از ورود به خون از همان سلول های خونی آغاز و انتشار می یابد، غذا هم به مثال همین عمل فقط با این تفاوت که خوراک در طولانی مدت تاثیر خودش را بر جای می نهد و باعث تغییر کاربری طبیعی روند فعالیت سلولی می شود. در نهایت به این اصل می رسیم که بیماری معلول علت هایی است که یکی از مهمترین این علت ها تغذیه است لذا در ادامه به بررسی روند تغذیه و بیماری خواهیم پرداخت.

تغذیه نادرست و ابتلا به بیماری‌های مختلف

درمان با خام گیاه خواری

در مباحث شناخت بدن دریافتیم که بیش از 70 درصد بدن را آب تشکیل داده و این جریان آبی در تمامی بدن در حال جابجایی و کنش است. بیاییم فرض کنیم یک لیوان آب داریم، درون این یک لیوان هر ماده حل شدنی بریزیم تاثیری کامل و یک دست بر روی کل آب موجود می گذارد مثلا شما در آب، شکر می ریزید، نمک می ریزید، گلاب می ریزید به همین سادگی تاثیری مستقیم بر روی آب موجود می گذارید در بدن به همین شکل اتفاق می افتد.

منبع: آسان طب

ریزش مو نخستین نشانه‎‌های گیاهخواری و پاکسازی بدن

ریزش مو جزء اولین واکنش‌های طبیعی و پاکسازی‌های شروع خام گیاهخواری در افرادی است که این شیوه تغذیه را آغاز می‌کنند. معمولا اولین سوال‌های مردم بخصوص بانوان محترم این است که از وقتی این شیوه را آغاز کرده‌ایم موهایمان ریزش پیدا کرده و چه کنم چه کنم‌ها که استرس زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. اما پاسخ این سوال بسیار ساده است و با نگاهی درست متوجه خواهیم شد که این ریزش لطف بزرگ و نشانه عملکرد درست شروع شیوه تازه می‌باشد. در این مطلب پاسخ این سوال را با هم خواهیم فهمید که چرا در شروع خام‌گیاهخواری ریزش مو اتفاق می‌افتد! با ما همراه باشید.

خام‌‎گیاهخواری

موی سر و محصولات شیمیایی در خام‌گیاهخواری

♦ شما در قفسه های حمامتان چند عدد شوینده سر دارید؟ معمولا انواع و اقسام شامپوها با نام های تجاری و خاصیت های متفاوت از نرم کننده تا ویتامینه ها و … مصرف هفتگی این محصولات و نشست این مواد شیمیایی در پیاز مو و کاسه پیازی مو، محیط آن بخش از بدن را همیشه در حالت شیمیایی قرار می دهد. جدای از نگاه استانداردی و کیفیتی به این محصولات تکرار مداوم مصرف و قرار دادن مو در معرض این نوع مواد با PH متفاوت یکی از مهمترین دلایل آلودگی پیازک مویی و پوست سر است.

♦ استفاده مداوم و پی در پی از مواد آرایشی متفاوت با خاصیت ها، مارک ها و برندهای متنوع خاصیت های PH متغییر، اکسیدان های سوزاننده و موادی که برای حالت دادن مداوم مو استفاده می شوند، باز کردن شیر مخازن مواد شیمیایی بر روی سر است. پوست و پیازک مو تحت شدیدترین فشارهای مزاجی آرایش ماست و تاثیر آن را در سوختن موها پس از استفاده از انواع رنگ ها، مواد قدیمی و جدید حالت دهنده بسیاری از ما تجربه کرده ایم و یا دیده ایم. این عامل دومین عامل تغییر بافت شیمیایی پیازک مو می‌باشد.

خام‌‎گیاهخواری

♦ آبی که برای استحمام استفاده می کنیم با دارا بودن درجه سختی بالا مداوم مشغول پاشش مواد شیمیایی بر روی پیازک موهاست. ترکیبات کلردار و گاها نیترات دار متاسفانه تاثیر بسیار زیادی بر روی سیستم رشد موی نهاده و در کل موی سر بخصوص در بانون با این معقوله درگیر است.

منبع: آسان طب

جویدن بوق گوارش و اعلام هوشیار باش در بدن

جویدن بوق گوارش تنها عنوانی بود که می‌شد نوشت! حتما در فیلم‌ها دیده‌اید کارخانه‌های قدیمی وقتی می‌خواستند شروع به کار کنند دقیقا پانزده دقیقه قبل از روشن شدن، موتور فعالیت کارخانه بوق بلندی ایجاد می‌کرد و اعلام هوشیار باش بود به تمامی افراد و کارکنان کارخانه که کار شروع شده است. حفره دهانی و جویدن هم دقیقا مانند همین عمل بوق مانند را انجام می‌دهد و این بخش یکی از ناشناخته‌ترین و در عین حال هیجان انگیزترین کارکردهایی است که در صورت جویدن درست لقمه غذایی در سیستم هضم و جذب بدن اتفاق می‌افتد پس می‌توان گفت جویدن بوق گوارش است. با هم بیشتر در رابطه با ناشناخته‌های جویدن بدانیم.

جویدن

آماده باش به سیتم گوارش با جویدن

یکی از مواردی که در عمل جویدن درست اتفاق می افتد این است که پس از جذب و درک عوامل طعمی و همچنین درک درست مغز ار موادی که در حال جویده شدن هستند پیام هایی به شکل منظم به بقیه بخش های سیستم گوارشی مانند معده، روده، پانکراس و … ارسال می شود. این پیام ها با تحلیل محتوای مواد که پس از حفره دهانی و خورد شدن کامل، ترکیب با بزاق و در نهایت درک طعمی غذا وارد مری ( نه غذایی که خورده ایم ) می شوند اتفاق می افتد.

جویدن

در اینجا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم بدن ما مثلا به قورمه سبزی نیاز ندارد، بدن ما به تفکیک شده عناصر، ویتامین ها، ترکیبات آلی و غیر آلی، مواد معدنی، پروتئین ها و … درون محتویات غذایی نیاز دارد. ما قرمه سبزی می خوریم ولی قورمه سبزی از مری ما پایین نمی رود، ترکیبی تازه و با شکلی تازه به سمت معده روان است که قرار است فعالیت های کاملا حیات بخش در بدن ما انجام دهد {هر چند که قرمه سبزی به دلیل پختن طولانی خاصیت آنچنانی ندارد، در اینجا به عنوان یک مثال مطرح شده}، زنجیره هوشیار باشی گوارشی با ارسال اولین پیام از حفره دهانی به مغز و سپس به معده و ترشح پپسین برای هضم پروتئین ها، از معده به پانکراس و آماده شدن پانکراس برای تزریق آنزیم های هضم کننده چربی ها، قندها، پروسه تکمیلی پروتئین و … و در نهایت روده و تا آخرین بخش که فعالیت در روده بزرگ است این چرخه را تشکیل می دهند.

منبع: آسان طب

اهمیت و معجزه جویدن در سیستم گوارش سالم

معجزه جویدن آدم را به یاد کارخانه‌های سنگ شکن می‌اندازد. سنگ‌های بزرگ و سنگین با کامیون‌های عظیم از دل معادن به کارخانه‌ها می‌آیند و دستگاه‌هایی با دندانه‌های عظیم فولادی این لاشه سنگ‌ها را خورد و ریز می‌کنند تا بتوانند فلزات یا مواد مهم و ارزشمند معدنی را از دل سنگ بیرون بکشند. در بدن آدمی هم همین سیستم به شکل عجیب‌تر و بسیار کامل‌تری وجود دارد که با روشی خودکار و غیر ارادی مشغول برداشت ارزشمندترین منابع حیات از دل غذاهاست. در این میان بخشی کوچک اما بسیار مهم از روند گوارش به ما سپرده شده است که آن هم معجزه جویدن است. ما باید بدانیم چرا جویدن معجزه است و در فرایند گوارش، چه نقشی دارد.

معجزه جویدن

معجزه جویدن و اهمیت آن

در این بخش تاکید آسان طب بر نوع و شیوه خاصی از مصرف غذا نیست تنها ذکر یک نکته ارزشمند است که می توان با جویدن درست و مناسب غذا ترکیبی بسیار متفاوت و کاملا برای بدن بوجود آورد. شعاری وجود دارد که مضمونش این است: با جویدن یک غذای بد می تواند تبدیل به غذای خوبی شود و با درست نجویدن یک غذای خوب تبدیل به یک غذای بد می شود. این شعار مانیفست انجمن جویدن غذا در آمریکاست. اهمیت جویدن در گستره بزرگ سیستم گوارشی بدن نقش های بسیار مختلفی ایفا می کند که با مطالعه این مطلب خواهید فهمید که چقدر ما نسبت به این معجزه نا آگاهانه رفتار می کنیم.

خورد کردن غذا و بلع راحت

معجزه جویدن

ما در هنگام غذا خوردن به نسبت میزان و اندازه حفره دهانی خود، لقمه برداری می کنیم. فرقی نمی کند با قاشق، با دست یا تکه های پیچیده شده در نان یا هر چیزی باشد. در هر حال حجم ثابت و حجیمی به حفره دهانی وارد می شود و این حجم آنقدر هست که دیگر نمی توانیم حرف بزنیم! اما آیا همین حجم یکپارچه می تواند به سمت مری برود و یک تکه مانند یک آسانسور به سمت معده برود؟ اول از همه که نمی شود بخصوص با ترکیبات غذایی روتین ما ایرانی ها که گاها لقمه ما به اندازه یک تخم مرغ بزرگ است و در بیشتر موارد خشک و برنجی و یا نانی است، در ثانی اگر قرار بود به همان شکل به معده وارد شود لزومی برای وجود حفره دهانی، ردیف انواع دندان ها، زبان، پرزهای چشایی، غدد بزاقی و … نبود.

منبع: آسان طب