سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

جویدن بوق گوارش و اعلام هوشیار باش در بدن

جویدن بوق گوارش تنها عنوانی بود که می‌شد نوشت! حتما در فیلم‌ها دیده‌اید کارخانه‌های قدیمی وقتی می‌خواستند شروع به کار کنند دقیقا پانزده دقیقه قبل از روشن شدن، موتور فعالیت کارخانه بوق بلندی ایجاد می‌کرد و اعلام هوشیار باش بود به تمامی افراد و کارکنان کارخانه که کار شروع شده است. حفره دهانی و جویدن هم دقیقا مانند همین عمل بوق مانند را انجام می‌دهد و این بخش یکی از ناشناخته‌ترین و در عین حال هیجان انگیزترین کارکردهایی است که در صورت جویدن درست لقمه غذایی در سیستم هضم و جذب بدن اتفاق می‌افتد پس می‌توان گفت جویدن بوق گوارش است. با هم بیشتر در رابطه با ناشناخته‌های جویدن بدانیم.

جویدن

آماده باش به سیتم گوارش با جویدن

یکی از مواردی که در عمل جویدن درست اتفاق می افتد این است که پس از جذب و درک عوامل طعمی و همچنین درک درست مغز ار موادی که در حال جویده شدن هستند پیام هایی به شکل منظم به بقیه بخش های سیستم گوارشی مانند معده، روده، پانکراس و … ارسال می شود. این پیام ها با تحلیل محتوای مواد که پس از حفره دهانی و خورد شدن کامل، ترکیب با بزاق و در نهایت درک طعمی غذا وارد مری ( نه غذایی که خورده ایم ) می شوند اتفاق می افتد.

جویدن

در اینجا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم بدن ما مثلا به قورمه سبزی نیاز ندارد، بدن ما به تفکیک شده عناصر، ویتامین ها، ترکیبات آلی و غیر آلی، مواد معدنی، پروتئین ها و … درون محتویات غذایی نیاز دارد. ما قرمه سبزی می خوریم ولی قورمه سبزی از مری ما پایین نمی رود، ترکیبی تازه و با شکلی تازه به سمت معده روان است که قرار است فعالیت های کاملا حیات بخش در بدن ما انجام دهد {هر چند که قرمه سبزی به دلیل پختن طولانی خاصیت آنچنانی ندارد، در اینجا به عنوان یک مثال مطرح شده}، زنجیره هوشیار باشی گوارشی با ارسال اولین پیام از حفره دهانی به مغز و سپس به معده و ترشح پپسین برای هضم پروتئین ها، از معده به پانکراس و آماده شدن پانکراس برای تزریق آنزیم های هضم کننده چربی ها، قندها، پروسه تکمیلی پروتئین و … و در نهایت روده و تا آخرین بخش که فعالیت در روده بزرگ است این چرخه را تشکیل می دهند.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.