سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

سلامتی و تندرستی

رازهای زندگی سالم

آشنایی با ارتباط هورمون ها و چاقی

گاهی اوقات لازم است قبل از شروع یا حین تلاش برای کاهش وزن، سطوح برخی از هورمون های بدن اندازه گیری شوند تا مطمئن شوید عدم تعادل هورمون های مختلف مانع کاهش وزن شما نمی شوند. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی و بخشی از سیستم درون ریز بدن هستند. غدد درون ریز هورمون ها را می سازند و از طریق جریان خون به بافت ها و ارگان های بدن منتقل می کنند و از این طریق سیستم های اصلی بدن را کنترل می کنند. سیستم درون ریز، سوخت و ساز، ضربان قلب، اشتها، وضعیت روحی، رشد و چرخه های خواب را در بدن تنظیم می کند. عدم تعادل در هورمون هایی از جمله لپتین، انسولین، سروتونین می تواند باعث چاقی و یا توقف تلاش های کاهش وزن شود. در ادامه به بررسی ارتباط هورمون ها و چاقی می پردازیم.

هورمون ها و چاقی

لپتین و ارتباط هورمون ها و چاقی

هورمون لپتین توسط سلول های چربی تولید  و به جریان خون ترشح می شود. لپتین با تاثیر بر گیرنده های خاصی در مغز باعث کاهش اشتها و کاهش میل به غذا می شود. در شرایط عادی، لپتین از سلول های چربی آزاد می شود و به خون منتقل می شود تا سیگنال های سیری را به مغز برساند. اما به دو دلیل ممکن است بدن نسبت به هورمون لپتین مقاوم شود. (مقاومت نسبت به یک هورمون خاص یعنی آن هورمون باید در مقادیر بالاتری تولید شود تا بدن نسبت به آن واکنش نشان دهد.)

انسولین و ارتباط هورمون ها و چاقی

هورمون ها و چاقی

در مبحث بررسی هورمون ها و چاقی هورمون انسولین (Insulin) نقش بسیار پررنگی دارد. انسولین هورمونی ضروری است که توسط لوزالمعده تولید می شود و عملکرد اصلی آن پردازش قند در جریان خون است. وقتی غذا می خوریم سیگنال هایی به لوزالمعده ارسال می شود تا انسولین را ترشح کند. انسولین در اثر مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات تولید می شود اما بیشترین تولید انسولین در واکنش به مصرف غذاهای شیرین اتفاق می افتد. انسولین، قند (گلوکز) را به سلول های بدن منتقل می کند تا به عنوان سوخت مصرف شود یا به عنوان چربی ذخیره شود. در واقع انسولین مانند یک کلید عمل می کند که درب سلول را برای ورود گلوکز باز می کند و نقش مهمی در تنظیم قند خون و سوخت و ساز چربی ها دارد.

منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.